Pietro Babina
was born in Bologna in 1967.
1989/90 fonda a Bologna con Fiorenza Menni la compagnia teatrale Teatrino Clandestino, con la quale produrrà 37 tra spettacoli e applicazioni e 9 tra video e films vincendo diversi premi sia per gli uni che per gli altri.
Con queste produzioni ha ricevuto negli anni numerosi premi e riconoscimenti nazionali ed internazionali. È stato coprodotto ed ha debuttato e girato nei principali teatri e festival italiani ed europei con i seguenti spettacoli:
Link > http://vimeo.com/channels/teatrinoclandestino
Nel 2010 decide intraprendere un nuovo percorso ed esce da Teatrino Clandestino
e in seguito fonda Mesmer
THEATRE PRODUCTIONS
2014 - Je suis le vent / io sono il vento
Director: Lukas Hemleb
Setdesign, costumes: Pietro Babina
Production: Maison de la culture de Amiens - center européen de création et production
Coproduzione: Fondazione Emilia Romagna Teatro, La Comète-Scène nazionale de Châlonns-en-Champagne, Compagnie Lettre H. Avec l'aide à la production de la DRAC - Picardie et la participation artistique du Jeune Théâtre National
2014 - Hisoire de F
Production: Mesmer - Tra un atto e l’altro
In collaboration with:
2013 - la leggenda del grande inquisitore
Production: Compagnia Orsini
2012 - Eco-Application [1]
production: Mesmer an artistic association
with: Fondazione Romaeuropa, Teatro Comunale Alfredo Testoni di Casalecchio di Reno (Bo), Centrale Fies, Regione Emilia - Romagna, Comune di Bologna
2009 - no-signal
Production: Teatrino Clandestino
In collaboration with: Ministero delle Pari Opportunità, Regione Emilia Romagna –Dipartimento Cultura.
With the support of: ERT - Emilia Romagna Teatro Fondazione
(The production was part of the projectl „Un Colpo“, realized in collaboration with the theatrical company: Fanny e Alexander, Motus, and Societas Raffaello Sanzio)
2009 - OpenOption
Production: Teatrino Clandestino
In collaboration with: Comune di Bologna, Ambasciata Italiana Skopje, Comune di Skopje, Municipalità di Šuto Orizari
2008 – Candide (or the bastard)
Production: Sophiensaele Berlin, Teatrino Clandestino
In collaboration with: Hauptstadtkulturfonds Berlin, Regione Emilia Romagna Assessorato Alla Cultura, Santarcangelo Festival Of The Arts, Centrale Fies
2006 - Ossigeno
By Ivan Vyrypaev
Production: Teatrino Clandestino
In collaboration with: Ravenna Teatro e Emilia Romagna Teatro Fondazione
With the support of: Comune di Bologna - Settore Cultura, Provincia di Bologna
Regione Emilia Romagna e Ministero Beni CulturaliArtistic Resident: Teatro Comunale di Casalecchio di Reno
2004 - Madre Assassina
Production: Emilia Romagna Teatro Fondazione, Theatre Garonne – Toulouse, Teatrino Clandestino
2003 - La Bestemmiatrice
Production: Santarcangelo Dei Teatri, Teatrino Clandestino.
2003 - Prima l'immagine poi il titolo
Production: Netmage 03, Teatrino Clandestino
2002 - Iliade
Production: Kunsten Festival Des Arts, Santarcangelo Dei Teatri, Le-Maillon Theatre De Strasbourg, Teatrino Clandestino.
2000 - Otello
Production: Teatrino Clandestino
2000 - Hedda Gabler
Production: Teatrino Clandestino, Biennale Di Venezia, Ert Emilia Romagna Teatro Fondazione.
1999 - Si prega di non discutere di casa di bambola
Inspired to: Casa di bambola Di Henrik Ibsen
Production: Biennale Di Venezia - Sezione Teatro, Teatrino Clandestino.
In collaboration with Interzona - Verona.
1998 - 150.000.000 Sinfonia Majakoskijana
By Majakovski
Production: Fanny&Alexander, Ravenna Festival, Teatrino Clandestino.
1998 - Tempesta (Melologo)
By W. Shakespeare
Production: E.R.T. Emilia Romagna Teatro, Teatrino Clandestino.
1997 - L'idealista Magico
Production: Teatrino Clandestino
1996 - Il Ginepro (Favola Cimiteriale)
Production: I.V.A.N. Festival Giardini ,Tredozio, Fanny e Alexander, Teatrino Clandestino.
1995 - Mondo (Mondo)
Production: Link Bologna, Teatrino Clandestino
1994 - R.A.P. (Resuscitato Amleto Parla)
By W. Shakespeare
Production: Teatrino Clandestino
1994 - Cantico dei Cantici. Exposition Vivante
Production: Fanny & Alexander, Teatrino Clandestino
1993 - Sogno in tre quadri con cornice
Production: Teatrino Clandestino
1991 - A porte chiuse
By J.P.Sartre
Production: Teatrino Clandestino
1989 - Il tempo morto
By Pietro Babina
Production: Teatrino Clandestino
Pietro Banina’s productions have been co-financed and programmed in most of International festivals and theatres. Just to name a few:
Festival d’Automne, Parigi; Biennale di Venezia, Venezia; Kunsten Festival des Arts, Bruxelles; Le-Maillon, Strasburgo; San Joao Di Porto, Porto; Mira Festival, Tolosa; Festival la Batie, Ginevra; Mercat de las Flors, Barcellona; Sophiensaele, Berlino; Festival Santiago a Mil, Santiago del Cile; Anno dell’Italia in Cina, Pechino; Romaeuropa Festival, Roma; Vie, Modena; Santarcangelo dei Teatri, Santarcangelo di Romagna; Festival delle Colline Torinesi, Torino; Drodesera Fies, Dro; Festival di Polverigi, Polvergi; Festival di Volterra, Volterra.
MOVIES
2008 - “Mesmer Vacuum”.
The subject and the full-length-movies focused the attention of the international and national media and became a book with dvd by the Editor Liguori.Adriano Zamperini took care of the text. He is a Professor of Psychology and Interpersonal relation in the organizer cotest to the Psychology University of Padova.
2002 - “2volte a te” Subject, dramaturgy and direction of Pietro Babina
with Fiorenza Menni and Enrico Casagrande
VIDEO
2014 - 3more60°
Production: MESMER | Progetto E.C.O.
with: Fondazione Romaeuropa,
In collaboration with: Pubblico. Il teatro di Casalecchio di Reno, GoPano
Supported by: Regione Emilia - Romagna, Comune di Bologna,
Comune di Casalecchio di Reno
Sponsor: Autorità Portuale di Genova, Coop Liguria, GENOVA-LIGURIA FILM COMMISSION, MSC Crociere.
Organization and Promotion: Viviana Vannello
1999 -Tempesta(melologo)
from the Tempesta by W. Shakespearedirected by Pietro Babina
Riccione Ttv - Eti / Award
1998 - Psyche
Directed by Pietro Babina with Fiorenza Menni
Iceberg - Biennale Giovani / Award AWARDS
2003 Premio Speciale Per La Commistione Dei Linguaggi, Dal Sound Al Video, Spaziale Per Affrontare Un Culmine Letterario for Iliade - Ubu
2002 Lo Straniero 2000 Premio Speciale for Prototipo project - Ubu
2000 Tempesta (Melologo) - Premio Riccione Ttv
1998 Psyche - Premio Iceberg
1996 Per Uno Spettacolo Di Nuovi Gruppi Emergenti for Mondo - Premio Ubu G. Bartolucci
1996 Mondo - Premio Eti Vetrine
MENTION
Ubu 2007: “Miglior Messa In Scena Di Testo Straniero“ for Ossigeno
Ubu 2005: “Migliore Sceneggiatura“ for Madre e Assassina e Menzione “Migliore Attrice“ to Fiorenza Menni - Madre E Assassina.
STUDY
Graduated in advertising technique
Attended the University of Bologna
Graduated at the Arte Drammatica Antoniano Accademy.
AESTHETICS LINE GUIDE
- In the course of the years the productions collaboration were always more qualified, from “Tempesta(melologo)” coproduction by Teatro Stabile dell’Emilia Romagna, then “Si prega di non discutere di casa di bambola” and “Hedda Gabler” with the Biennale di Venezia, until Iliade” the first international coproduction.
- With the show“Si prega di non discutere di casa di bambola” a new research work started that saw the introduction of video's projections with a dramaturgical and stage role.
- From that moment onwards Pietro Babina has felt the necessity to confront his research with the movie image in a total way, so he created the show “Madre e assassina”
- In 2008 with "Candide" a new aesthetic change. Babina left the video on stage, to approach a visual production. This research study continued with "no-signal", a 2009 production.
- Pietro Babina confronted himself with the musical problem, as central leitmotif of his dramaturgical work, both as compositor and performer or director.
- In 2005 he started the collaboration with the painter Flavio de Marco with whom he shares the visual art project MANIFESTO. An open opera that compares the two artists on an aesthetic, ethic and biographic level, through the artwork.
- In 2009 he founded with Jonny Costantino e Flavio de Marco, the review: www.rivistaonline.net
- Pietro Babina in his artistic experience has always confronted himself with the image imperative following a basic inspirational leitmotiv ,later defined as “recollection ”, looking, in his rhythmical , formal and dramaturgical relations, for elements, which are the subject of narration, an anticommunicative direction, and for a composition which allows the onlookers to be absolutely subjective as to understanding and interpretation. In his works he always tries to escape from an objective work of knowledge or from the even more awful form of monument.